17 September 2020

Cum să trimiți o resursă digitală în domeniul public?

 Simplu! Folosești instrumentul CC0 de la Creative Commons!.

Ca exemplu - am ales să distribui în domeniu public imaginea de mai jos, o vedere a orașului Toplița de la pensiunea Banciu. Am încărcat imaginea pe Unsplash, dar înainte i-am aplicat licența CC0 (adică domeniul public).


CC0

To the extent possible under law, Gabriela Grosseck has waived all copyright and related or neighboring rights to Imagine vedere Toplita. This work is published from: România.

05 June 2019

Despre știri false ...

Informațiile circulă rapid, iar știrile false au ajuns să facă parte din viața noastră. Cum alegem ce și pe cine să mai credem? Cum se răspândesc știrile false în social media? La Universitatea de Vest din Timișoara. impreuna cu colegii mei am avut o dezbatere despre tipurile de știri false, am analizat împreună cu publicul dinamica acestor știri în mediul online.



03 January 2019

#3

Pentru miniaturi video clipuri Youtube sau doar fotografii de copertă pentru canale Youtube se poate utiliza un instrument gratuit, simplu de întrebuințat - PicMaker, al indienilor de la Animaker.



Youtube are și el câteva minitutoriale despre crearea de fotografii de copertă aici.

O alternativă poate fi (nu numai pentru clipuri video ci și rețele sociale - aka Facebook/Instagram) - BannerSnack.

02 January 2019

#2

Tot căutând instrumente pentru scrierea interactivă de povești digitale am dat peste Loopy, un simulator interactiv open-source, pentru vizualizarea diferitelor sisteme (cauză-efect).
(vezi și povestea Loopy spusă chiar de creatorul ei - Nicky Case)

Două exemple simple create de studenți le găsiți aici (transportul alternativ) și aici (stările apei) sau despre ce mai înseamnă consumul de cafea.


Practic aplicația dezvoltată de Nicky Case poate fi utilizată pentru pentru simulări diverse, cum ar fi de exemplu pe subiecte de interes civic: “Crește orasul ... .nevoia de case … apar constructorii … concurenta … scad prețurile” sau despre încredere.

Pentru profesorii pasionați de introducerea tehnologiei la clasă o modalitate foarte simplă de utilizare am găsit-o aici. Este vorba despre un exercițiu descriptiv despre propria identitate: cine suntem, ce dorim să facem, cum ne vedem, cum suntem percepuți ...


x

01 January 2019

#1

În ultima săptămână din semestrul I, în cadrul cursului de Povestiri digitale, aș dori să explorez cu studenții lumea interactivă a poveștilor prin joc.

În căutare de resurse noi am dat peste o aplicație dedicată jocurilor - PurposeGames de care nu știam, și pe care o văd utilă în special pentru evaluarea cunoștințelor, fiind o manieră relaxantă și amuzantă de verificare a conținutului parcurs.

Este nevoie de înregistrare, dar avantajul major îl constituie faptul că e gratuită. Depinde de fiecare cadru didactic cum alege să o folosească.
O idee de jocuri în limba română găsiți aici (anatomie) și aici (economie).

Un scurt tutorial mai jos:


Personal încerc să-i găsesc utilitatea în a scrie povești interactive (vezi si un exemplul cu iz politic aici), pornind de la exemplul Wife's Story:

Ca punct de plecare - minicursul celor de la Google Education, If-then Adventure Stories. Ca și aplicații jocuri se pot utiliza Twine (vezi tutorial) sau Interactive-Story.com (vezi tutorial).


07 April 2018

Am initiat seria "#FSPd recomanda"

Practic este vorba de o initiativa desfasurata pe Facebook (daca tot vorbim zilele acestea atata de mult de aceasta retea) a Facultatii de Sociologie si Psihologie (FSP) din Timisoara de a oferi un minim de informatii tuturor celor interesati de utilizarea si integrarea diverselor tehnologii informationale si de comunicare in actul didactic si/sau cercetare.



Intentia este de a supune atentiei un instrument / o aplicatie per saptamana.

Astazi este vorba despre Google Scholar.



De unde sa incepeti? Chiar daca resursele de pe Wikipedia nu sunt de dorit a fi introduse ca referinte bibliografice in lucrarile academice, pentru inceput va propun sa rasfoiti blogul Google Scholar si sa parcurgeti informatiile de pe pagina Wikipedia.
Iar daca vreti sa stiti mai multe va recomand cateva tutoriale (in limba engleza):

#FSPd va doreste Happy Google Scholar!

09 January 2018

Pagini web ... telegrafice

Daca vrei sa creezi un site web ai diverse alternative, de la solutii profesionale la cele bazate pe web. Cu studentii incep insa prin a-i obisnui sa se foloseasca de Google Sites (un exemplu creat cu versiunea anterioara, cam din 2014). Dar le recomand si alte aplicatii de creare (auto)biografii online precum:

- About.me (citeste si How Students Can Discover Their Personal Brands si urmareste cateva exemple create de studenti) sau
- Strikingly (exemple).
Alternative complexe pentru GoogleSites sunt Wix (exploreaza site-ul) sau Weebly.
Insa ce te faci daca vrei rapid o pagina web?
Recent am dat peste doua alternative extrem de simple si care nu necesita inregistrare:

Telegraph permite crearea rapida a unei pagini web, cu text,imagini si videoclipuri. Continutul poate fi editat doar cat timp tabul in care ruleaza este deschis.


L-am folosit cu succes cu studentii pentru urmatorul exercitiu: "Scrie o lista (cu cel putin 3 elemente, o imagine si un videoclip care sa ilustreze) primul tau semestru de studentie (fie ca este vorba de un ghid de supravietuire sau o lista to-do)."

Si iata ce a iesit :) intr-o ora de seminar!

PublishThis email permite crearea unei pagini web direct din cutia postala. Ca si exercitiu poate reusesc sa fac cu studentii ceva de genul "Ilustreaza (cu imagini si/sau videoclip) cel putin 3 lectii de viata pe care crezi ca le-ai invatat dupa un semestru de facultate (ex. Nu toti o sa te placa, Accepta responsabilitatea faptelor tale, Zambeste sincer etc.)."



Si, bineinteles, ca am subliniat faptul ca imaginile trebuie sa fie cu respectarea drepturilor de autor. Site-ul meu preferat pentru descarcarea de imagini gratuite ramane Pixabay.

06 January 2018

Posterele academice ... cat de greu este sa le realizezi?

Cel puțin o dată fiecare dintre noi a creat un poster academic. Mai mult, le cerem acest lucru și studenților. Însă cum să-l realizeze este o chestiune care nu e suficient de abordată în mediul universitar.
În cadrul acestui document (care nu este original ci bazat pe resursele indicate) am încercat să sintetizez cele mai importante aspecte sugerate de autorii incluși la bibliografie.


05 January 2018

Micro-învățarea - cât de importantă este?

[credit: Pixabay/CC0/3dman_eu]
Ținând cont că generația tânără (că este Y sau Z, chiar nu contează - ci doar faptul că a crescut cu tehnologia) învață altfel decât noi, oare, noi cei care suntem răspunzători de actualele strategii de învățare trebuie să ne adaptăm cursurile academice, fragmentându-le în unități mici de învățare, cu unul (cel mult două) rezultate ale învățării?

E o frământare care, în ultimii ani, îmi dă târcoale, strecurându-se așa, tiptil-tiptil, și în modul în care am ajuns să "construiesc" o fișă a disciplinei.

Despre micro-învățare, căci ea este mai nou vedeta metodelor de instruire on-line, se vorbește mai ales în cadrul companiilor care furnizează sesiuni de training angajaților. Astfel, potrivit Connie Malamed (designer eLearning) micro-învățarea este aceea "strategie menită să remedieze rapid golurile în cunoaștere/comportamente sau abilități". Vorbim practic despre o intervenție educațională, care are rolul de a sparge conținutul pe un subiect (concept sau idee) foarte îngust în fragmente mici de învățare (sesiuni scurte  de 5-10 minute maxim), într-o varietate de formate multimedia și parcurgerea (exersarea) lui până când acesta este stăpânit în totalitate. Cu alte cuvinte micro-învățarea are un caracter personalizat pe nevoi de învățare specifice și focalizat pe un anumit context (o problemă sau o nevoie concretă).
După unii specialiști exemple de micro-învățare sunt cele furnizate de urmărirea unui clip pe TED sau parcurgerea unei lecții din KhanAcademy.

Mai multe despre avantaje și dezavantaje ale micro-învățării pe site-ul TheLearningCoach.

Cred că ceea ce oferim și noi la Universitatea de Vest prin cursurile de tip MOOC se încadrează unor sesiuni de micro-învățare.