20 December 2014

Activitati educationale digitale

Nu există actor educațional care să nu fi simțit presiunea exercitată de emergența tehnologiilor informaționale și de comunicare (TIC) în procesul de predare-învățare. Cu toate acestea, multe dintre cadrele didactice contribuie, uneori independent de voința lor, la adâncirea distanței dintre utilizarea consecventă a tehnologiilor la clasă și apetitul, competențele sau abilitățile lor digitale. De aceea, pentru a veni în sprijinul profesorilor și educatorilor în cadrul proiectului TACCLE2 am elaborat 5 ghiduri cu activități educative bazate pe TIC dedicate copiilor și elevilor cu vârsta între 3 și 18 ani.
TACCLE2 care este o abreviere a titlului „Teachers’ Aids on Creating Content for Learning Environments” („Cutia de instrumente pentru profesori în crearea de conţinut pentru medii de învăţare digitale”) este un proiect finanțat de către Comisia Europeană (EU) în cadrul Programului de Învățare pe Tot Parcursul Vieții (517726-LLP-1-2011-1-BE-COMENIUS-CMP).
Deși activitățile din proiect (parte se regăsesc și pe site-ul proiectului în limba română) au fost elaborate de o echipă interdisciplinară (fiecare ghid are lista de contributori inclusă) pentru conținutul în limba română responsabilitatea aparține echipei UVT.


Precizăm că aceste materiale nu sunt cursuri academice care se referă la achizițonarea de competențe TIC. Ele au  fost conceput ca instrumente ajutătoare pentru profesori și educatori de a introduce și utiliza metode de e-learning și tehnici în cadrul disciplinelor pe care le predau, pentru a face lecțiile mai distractive, mai creative, mai antrenante și, totodată, pentru a-i ajuta în munca de pregătire a planurilor de lecții. Nu veți regăsi în paginile acestora nici subiecte despre echipamente sau tehnici de lucru, cum ar fi unități de stocare a datelor, microscoape digitale, camere digitale și video etc., deoarece majoritatea profesorilor sunt deja destul de buni în utilizarea acestora. Accentul se pune pe utilizarea a cât mai multor instrumente Web 2.0, mai degrabă decât software științific dedicat. De asemenea, ne-am concentrat pe utilizarea social media pentru a crea și partaja conținuturi generate de elevi, mai degrabă decât utilizarea web-ului doar pentru scopuri de documentare, informare și cercetare. La sfârșitul ghidurilor am inclus și o scurtă secțiune cu privire la chestiuni de securitate, confidențialitate, drepturi de copyright etc., utilizarea dispozitivelor mobile și chestiuni legate de accesibilitate digitală (pe diverse grupe de dizabilități).

Așadar, prin conținutul său și prin tematica abordată, ghidurile (descărcabile în format pdf) se adresează în special educatorilor, învățătorilor, profesorilor de liceu și din școli generale (de stat și particulare) care doresc să introducă e-learning în activitățile lor didactice. Însă, în aceiași măsură și studenților de la științele educației sau oricărui student care urmează modulul pedagogic.
Versiunile în limba română pot conține erori de traducere. Versiunile în limba engleză sunt cele originale.



Ghidul de e-learning pentru învățământul primar și preșcolar, este destinat învățământului primar și conține un număr de 38 activități comprehensive, organizate pe diferite nivele de vârstă, grade de dificultate și discipline de studiu. De asemenea, veți găsi incluse secțiuni cuprinzătoare ce oferă sfaturi și sugestii, notițe legate de siguranța și securitatea utilizării TIC, astfel încât și cei mai mici (dar și dvs.) să vă simțiti în siguranță / confortabili pe web. Și, ca să ne autodepășim, am inclus și legături către exemple și tutoriale online care însoțesc diversele activități!


Ghidul de e-learning pentru științele umaniste și limbi moderne adresează arealul științelor socio-umane prin 8 lecţii descrise pas-cu-pas în concordanţă cu abilităţile comune celor mai multe dintre subiectele din ştiinţele umaniste. În afara planului de lecţie mai găsiţi suport tehnologic pentru desfăşurarea activităţilor sau sfaturi despre cum puteţi evita sau ocoli potenţiale eşecuri, liste cu alte discipline şi subiecte în care se pot desfăşura acest lecţii precum şi instrumente şi aplicaţii complementare. De asemenea sperăm ca micile noastre sfaturi să devină pentru dvs. o adevărată rampă de încărcare digitală.
Şi, fiindcă webul ne învaţă să devenim generoşi, am inclus chiar şi o listă cu linkuri, tutoriale online sau alte site-uri de ajutor. De asemenea am inclus alte 100 de idei despre cum puteţi deveni un profesor digital şi mai bun decât sunteţi acum! Idei legate de utilizarea TIC în activităţile didactice.



Ghidul de e-learning pentru STEM conține în jur de 100 de idei de e-learning care acoperă aproape toate aspectele legate de matematică, știință, tehnologie și inginerie (STEM). Am inclus de asemenea și instrucțiuni pentru lecții rapide și ușoare, iar acolo unde a fost cazul, veți găsi și sprijin pentru activități ulterioare precum și sfaturi cu privire la modul de a vă ajuta să evitați orice capcane (tehnice) potențiale. Fiecare idee din acest capitol este însoțită de link-uri către site-uri pe care noi le-am folosit, link-uri către exemple de-a gata pe care le-am găsit sau chiar creat special, link-uri către tutoriale online sau către alte site-uri utile!


  
Ghidul de e-learning pentru arte creative și scenice conține 8 proiecte creative de e-learning pentru artele spectacolului, prezentate sub forma unei hărți detransport cu metroul. Cu 8 linii de artă, 42 de stații de activitate și nesfârșite posibilități de a traversa „orașul” de la est la vest sau pe magistrala nord-sud, credem cu tărie că acest capitol este el în sine o resursă cu adevărat inovativă și recreativă în cadrul procesului de predare-învățare. Aceste activități sunt doar exemple pe care alți actori educaționali (utilizatori începători sau experimentați) le-au aplicat deja la clasă. Scopul lor a fost acela de a oferi o sursă de inspirație și de bune practici astfel încât să poată participa indirect la un act educațional de calitate.

În paginile Ghidului de e-learning pentru dobândirea competențelor cheie în învățare veţi găsi peste 100 de idei și activităţi de implementat în practica pedagogică, în vederea achiziţiei celor 8 competenţe cheie. Marea majoritate a activităţilor sugerate sunt centrate pe elev astfel că tot ce vă rămâne de făcut este să le cereţi copiilor să-şi suflece mânecile şi să se apuce de treabă! Astfel, sperăm noi, că vom putea contribui la mutarea accentului dinspre consumatori pasivi de informaţie şi tehnologie spre participanţi activi.
Următorul pas întreprins a fost găsirea acelor modalităţi prin care elevii să-şi dezvolte propriile competenţe personale, atitudini şi cunoştinţe în aceste zone. Fiecare activitate conţine cel puţin o aplicaţie sau resursă digitală (acolo unde a fost cazul am inclus mai multe exemple). De aceea, cei mai curioşi şi mai îndrăzneţi digital dintre dvs. aveţi cuprinse în acest ghid mai mult de 150 de aplicaţii online, diferite, care aşteaptă să fie descoperite, explorate şi implementate.

Intenția noastră a fost de a nu transmite în nici un fel presiunea academică simțită în cazul participării la cursuri universitare. De la bun început am fost determinați să creăm o resursă pentru profesori. Rezultatul îl aveți acum, în fața dvs. Ne-am preocupat inclusiv de aspectele estetice și etice.

Prin urmare, nimeni nu vă vede. Așa că merită să încercați măcar o activitate din aceste ghiduri. Dați-ne / Dați-vă o șansă! Știm că doriți acest lucru!


No comments:

Post a Comment