Ieri, colega mea Laura, mi-a atras atentia ca in numarul curent al Journal of Information Science pot sa citesc articolul "Social Informatics and sociotechnical research - a view from the UK" scris de prof. dr. Elisabeth Davenport (multumesc, Laura). Articolul se poate descarca pana la sfarsitul lunii iulie, ca urmare a campaniilor periodice desfasurate de SAGE de a permite accesul liber la unele dintre cele mai mari publicatii academice.
In articol autoarea prezinta comparativ , pe linie istorica, situatia cercetarii din domeniul informaticii sociale in Marea Britanie si Statele Unite. Un studiu bine documentat, pentru care cei interesati sigur ii vor acorda cateva minute de lectura. Nu insa starea informaticii sociale din cele doua tari mi-a atras atat de tare atentia (am scris si noi despre acest lucru in primul numar din Revista de Informatica Sociala, in 2004) ci chiar paragraful introductiv:
"Social Informatics (SI), in contrast, is transdiciplinarity, tracing antecedents and consequences across these different phases of development, and treating technology as an evolving assemblage of interests, activities and artefacts that is shaped over time in local conditions".
Si m-am simtit un piculet mandra pentru ca despre transdisciplinaritate colectivul din care fac parte este preocupat de mai mult de un an. In calendarul evenimentelor stiintifice al departamentului se gasesc incluse cel putin trei mese rotunde pe aceasta chestiune, la care am avut invitati de la diverse facultati (nu numai din Timisoara), cu care am incercat sa stabilim un cadru (comun) teoretic de argumentare de lucru despre inter, multi, pluri si transdisciplinaritate in invatamantul superior.
Anul trecut, chiar de Zilele Academice Timisene, in mai, am avut o scurta interventie cu titlul "Este Informatica Sociala o transdisciplina?" pornind de la ideea ca Informatica Socială (IS) ca si domeniu distinct de studiu şi cercetare este situată la graniţa dintre tehnologie şi ştiinţele sociale, înglobând atât chestiuni pur tehnice, arhitecturale sau manageriale cât şi sociologice, psihologice, economice, politice sau culturale. Practic, IS determină „punerea în acţiune” a unei axiomatici comune pentru un ansamblu de discipline atât din arealul ştiinţei computerelor cât şi cel socio-uman. Privită din această perspectivă, complexitatea şi dinamica sa revendică o abordare educaţională transdisciplinară.
Am mai vorbit despre
In articol autoarea prezinta comparativ , pe linie istorica, situatia cercetarii din domeniul informaticii sociale in Marea Britanie si Statele Unite. Un studiu bine documentat, pentru care cei interesati sigur ii vor acorda cateva minute de lectura. Nu insa starea informaticii sociale din cele doua tari mi-a atras atat de tare atentia (am scris si noi despre acest lucru in primul numar din Revista de Informatica Sociala, in 2004) ci chiar paragraful introductiv:
"Social Informatics (SI), in contrast, is transdiciplinarity, tracing antecedents and consequences across these different phases of development, and treating technology as an evolving assemblage of interests, activities and artefacts that is shaped over time in local conditions".
Si m-am simtit un piculet mandra pentru ca despre transdisciplinaritate colectivul din care fac parte este preocupat de mai mult de un an. In calendarul evenimentelor stiintifice al departamentului se gasesc incluse cel putin trei mese rotunde pe aceasta chestiune, la care am avut invitati de la diverse facultati (nu numai din Timisoara), cu care am incercat sa stabilim un cadru (comun) teoretic de argumentare de lucru despre inter, multi, pluri si transdisciplinaritate in invatamantul superior.
Anul trecut, chiar de Zilele Academice Timisene, in mai, am avut o scurta interventie cu titlul "Este Informatica Sociala o transdisciplina?" pornind de la ideea ca Informatica Socială (IS) ca si domeniu distinct de studiu şi cercetare este situată la graniţa dintre tehnologie şi ştiinţele sociale, înglobând atât chestiuni pur tehnice, arhitecturale sau manageriale cât şi sociologice, psihologice, economice, politice sau culturale. Practic, IS determină „punerea în acţiune” a unei axiomatici comune pentru un ansamblu de discipline atât din arealul ştiinţei computerelor cât şi cel socio-uman. Privită din această perspectivă, complexitatea şi dinamica sa revendică o abordare educaţională transdisciplinară.
Am mai vorbit despre
- FINALITATE ca înţelegere a lumii prezente
- IMPERATIV ca unitate a cunoaşterii
- EDUCATIA avand rol in reevaluarea rolului intuitiei, imaginatiei, sensibilitãtii si corpului în transmiterea cunostintelor
Din păcate trebuie sa spunem insa ca, în România mileniului III, transdisciplinaritatea este o realitate aproape necunoscută şi o oportunitate prea puţin asumată. Ea nu presupune nici elaborarea unei superdiscipline şi nici înfiinţarea de noi catedre sau departamente, ci realizarea unor legături între discipline.
| View | Upload your own
Chiar daca nu am reusit inca sa termin articolul, sunt sigura ca totusi intrebarea ta e mai mult retorca, pentru ca etimologic vorbind, asocierea socialului cu informatica imprima o nota de transdisciplinaritate...
ReplyDeleteCam despre asta vorbeste si Fred Stutzman (ii urmaresc frecvent blogul), in postul sau de ieri, Thinking about socio-technical, accesibil la http://chimprawk.blogspot.com./2008/07/thinking-about-socio-technical.html.
Gabi,
ReplyDeleteAs zice ca Informatica sociala ar fi o parte din ceea ce se contureaza a deveni Web Science; o colectie de resurse apare in nota.
Carmen