06 November 2007

Nu cred ca putem vorbi de o edublogosfera.ro

Dupa ce am buchisit si ultimele randuri din RoBloggers Survey 2007 (analiza finala poate fi descarcata in format PDF aici - felicitari autorilor pentru efort) si am recitit lista blogosferelor lui Iulian Comanescu, am ramas cu un gust amar. Mda, educatia e cam corigenta la capitolul vizibilitate in blogosfera. Se pare ca actorilor educationali (nu neaparat cadre didactice) le lipseste initiativa caracteristica comunitatilor de nisa (PR, marketing, jurnalism, sport etc.).

La intrebarea 43 din chestionar, Care personalitati ati dori sa isi deschida bloguri? De ce? in categoria "alte raspunsuri" primite s-a vorbit despre:

  • ministrul invatamantului, inspectorii generali, directorii din sectorul invatamant - spre a invata cum se poate face instruire, educatie, formare profesionala si de-a lungul vietii utilizand noile tehnologii pe care nu le aplica si nici nu pun pret pe ele
  • cercetatori, profesori universitari, conducatori de doctorat

Direct interesata de invatamantul superior, in prezent, din cate stiu nici macar cele 10 degete nu pot fi acoperite de bloguri intretinute de actori ai acestui sector. Cunosc un conducator de doctorat, o cercetatoare si cateva cadre didactice universitare care au blog. Ar mai fi 1-2 bibliotecari si cateva bloguri de universitati sau institutii de cercetare. Desi sunt destul de sceptica, sper ca anul urmator sa aduca mai multa implicare si sa apara mai multe bloguri pe tematici educationale. Probabil ca acest minus al blogosferei rezida, in mare parte, din necunoasterea noilor tehnologii ale Webului, vecina buna cu rezistenta la schimbare si teama de nou. Ca exemplu: cati dintre noi nu suntem sufocati la conferinte / simpozioane / mese rotunde etc. de prezentari in PowerPoint anoste? Si cati dintre cei care prezinta stiu de SlideShare sau Flickr, ca sa amintesc doar doua dintre locatiile de inspiratie virtuala.

5 comments:

  1. Gabi,

    Multumesc de comentarii.

    E un subiect ce merita sa-l dezvoltam, acum as zice doar ca exista mai mult decat o edublogo-semisfera :-)

    Sunt atitia elevi si studenti care scriu bloguri interesante si mai multi care se informeaza / invata de pe bloguri cu valoare educationala.

    De partea cealalta, a profesorilor sunt mai putini, dar tot mai multi.

    Razbat voci si din partea aceasta, educationala; daca ne uitam la lista cu blogurile considerate bune, regasim cateva - si mai sunt in cele mentionate de respondenti.

    Ce se poate face sa devina o sfera intr-adevar? Sa lucram in continuare, sa explicam mai bine ce facem si ... sa ne terminam cartea :-)

    Curand va fi si asta, nu?

    Carmen

    ReplyDelete
  2. Probabil ca cel mai mare obstacol in educatie (asa cum vad eu lucrurile) il reprezinta lipsa de cunostinte. Ce ciudat suna pentru invatamant! Dar absenteismul din blogosfera in randul profesorilor (si nu numai) este ingrijorator. E ca un fel de revers al medaliei din lumea virtuala.
    Sa speram ca mosu' va fi darnic cu noi si ne va ajuta sa oferim ca dar cartea despre tehnologiile Web 2.0 in educatie.

    ReplyDelete
  3. Gabi,

    Promitem solemn ca Mosu' Nicolae sa o duca la tipografie si Mosu' Craciun sa o duca in librarii, da?

    Carmen :-)

    ReplyDelete
  4. Cred ca exista mai multe tipuri de persoane care formeaza (ma rog, ar trebui sa formeze) aceasta "edublogosfera" de care vorbiti.

    In primul rand, elevii si studentii ar trebui sa constituie baza, si din cate am observat eu in scurta mea experienta pe Blogger ei sunt prezenti in numar destul de mare, numar ce cred ca va continua sa creasca datorita faptului ca, pentru unii, blog-ul este un instrument destul de nou de comunicare si/sau exprimare.
    Pe de alta parte, prezenta cadrelor didactice sau, in general, a adultilor (profesori, parinti sau orice altceva legat de educatia romaneasca) nu este simtita, fie datorita lipsei sale, fie datorita lipsei unei structuri care sa lege cele doua categorii.

    Pentru a se naste o blogosfera de acest tip, intai trebuie puse bazele sale, care banuiesc ca sunt si vor fi blog-urile elevilor, dupa care trebuie dezvoltata o retea de comunicare intre partile implicate, o structura care sa lege cumva cele doua lumi, atat de diferite in aparenta dar, de fapt, atat de similare in substanta. Pe toti ne intereseaza situatia educatiei in Romania, nu? Atunci avem un teren comun, teren pe care se poate inainta o colaborare, cel putin comunicativa.
    Fara o legatura virtuala intre aceste doua categorii nu poate fi posibila comunicarea.

    Cred ca in viitor va continua sa se raspandeasca blog-ul ca instrument de comunicare si poate se va ajunge la dezvoltarea acelui schelet de care vorbeam, ce ar duce la formarea macar a unui blogoCERC. Dupa dezvoltarea aceluia, tot ce ramane este sa hranim bine structura si sa ii dam inca o dimensiune, transformand-o astfel intr-o adevarata blogoSFERA.

    ReplyDelete
  5. Moony, ai dreptate cand spui ca exista "mai multe tipuri de persoane" care formeaza edublogosfera. "Baza" asa cum o denumesti, oricum este formata din elevi si studenti care sunt mult mai deschisi si receptivi la nou.
    Oful meu este adresat in special colegilor, fiindca multi dintre ei chiar au ceva de spus. In plus, aceea legatura de care aminteai, ar aduce un plus de prospetime atat invatarii dar mai ales predarii.

    ReplyDelete